مقالات

چرا کیک پف نمیکند ؟

دلیل پف نکردن کیک چیست؟

کیک یکی از خوشمزه ترین خوراکی هایی است  که اغلب ما برای یک بار هم که شده در خانه تهیه کرده ایم. گرچه تهیه یک کیک خوشمزه خانگی بسیار دلپذیر است اما گاهی ممکن است کیک ما خوب از آب در نیاید و اسفنجی و پوک و پف دار نشود، اگر شما هم در هنگام پخت کیک دچار این مشکل شده اید و کیکتان به خوبی پف نکرده و درونش خمیر است و یا یک طرفه پف کرده در این مقاله به بررسی چند علت رایج و راه حل های آن ها میپردازیم :

  1. نا درست بودن مواد اولیه :

بیکینگ پودر یا سودا کهنه : این مواد اگر کهنه و تاریخ مصرف گذشته باشند ، قدرت پف دهی خود را از دست میدهند . حتما از بیکینگ پودر و بیکینگ سودای تازه استفاده کنید .

استفاده از آرد نا مناسب : آردی که پروتئین یا گلوتن کمی دارد باعث می شود که کیک به درستی پف نکند . از آرد مناسب کیک پزی استفاده کنید .

  1. نسبت نادرست مواد :

اندازه گیری نادرست مواد : میزان دقت مواد اولیه بسیار مهم است . استفاده از پیمانه های دقیق و اندازه گیزی صحیح مواد را رعایت کنید .

مخلوط نادرست مواد : مخلوط کردن مواد باید به شیوع صحیح انجام شود . زیاد مخلوط کردن میتواند باعث شکستن گلوتن شود و کم مخلوط کردن نیز باعث میشود که مواد به درستی ترکیب نشوند .

  1. دمای نادرست فر :

دمای خیلی کم یا خیلی زیاد : اگر دمای فر خیلی کم باشد، کیک به درستی پف نمیکند و اگر دما خیلی زیاد باشد ، سطح کیک سریع میپزد و داخل آن خام میماند . مطمئن شوید که دمای فر مطابق دستورالعمل پخت تنظیم شده باشد .

پیش گرم نکردن فر : حتما قبل از گذاشتن کیک در فر ، فر را به دمای موردنیاز پیش گرم کنید .

  1. زمان پخت نادرست :

باز کردن در فر زود تر از موعد : باز کردن در فر اواسط پخت باعث ورود هوای سرد و افت دمای ناگهانی میشود که میتواند باعث خوابیدن پف کیک شود . درب فر را حداقل تا دو سوم زمان خت باز نکنید .

زمان پخت نا کافی : اگر کیک به اندازه کافی در فر نماند ، داخل آن نپخته و به درستی پف نمی کند . طبق دستورالعمل زمان مناسب پخت را رعایت کنید .

بعد از پخت کیک : نکته ای که باید رعایت کنید بعد از پختن کیک این است که از پوشاندن کیک گرم یا گذاشتن در ظرف دربسته اجتناب کنید زیرا باعث خمیری شدن کیک و از بین رفتن پف کیک میشود. حتما باید صبر کنید تا کیک کاملا سرد شود.

  1. مشکلات مخلوط کردن :

اشتباه زدن تخم مرغ ها : تخم مرغ ها باید به خوبی زده شوند تا هوا به خوبی وارد مواد شوند . از همزن برقی یا دستی استفاده کنید و تخم مرغ ها را تا حد مناسبی بزنید.

هم زدن تخم مرغ سرد : از هم زدن تخم مرغ سرد اجتناب کنید .یکی از دلایل مهم پف نکردن کیک هم زدن تخم مرغ ها درست بعد از خارج کردن تخم مرغ عا از یخچال است باید حتما تخم مرغ را برای چند دقیقه در دمای محیط قرار دهید سپس هم بزنید تا کیک پف بهتری داشته باشد .

بیش از حد هم زدن تخم مرغ ها : هم زدن تخم مرغ نقش مهمی دارد در پف کردن کیک اما باید دقت کنید که اگر بعد از تغییر رنگ تخم مرغ ها به سفید و کرمی باز هم ، مخلوط کنید تمام زحماتتان هدر میرود و کیک پف نمیکند .

هم زدن مایه کیک : هم زدن مایه کیک در یک جهت خیلی مهم است.

  1. مشکلات قالب :

رطوبت محیط : در محیط های خیلی مرطوب ف مواد خشک مانند آرد ممکن است رطوبت جذب کنند که میتواند بر پف کیک تاثیر بگذارد . مواد خشک را در جای خشک نهگداری کنید .

ارتفاع زیاد : در ارتفاعات بالا ، فشار هوا کم تر است که میتواند بر پف کردن کیک تاثیر بگذارد . در این صورت ممکن است نیاز باشد تا مقادیر بیمینگ پودر را تنظیم کنید .

چه موادی باعث پف کیک می شود؟

برای اینکه یک کیک اسفنجی  و پوک داشته باشید نیاز به مواد خاصی ندارید فقط باید روش ترکیب کردن مواد را به دقت طبق دستورالعمل تهیه کیک انجام دهید و از آرد الک شده، بکینگ پودر سالم و تازه استفاده کنید.

هنگام پخت کیک در توستر یا فر نکات زیر را رعایت کنید تا یک کیک خوب و پف دار داشته باشید:

  1. به دستوالعمل تهیه کیک توجه کنید.
  2. قبل از قرار دادن کیک در فر، فر را 10 دقیقه روشن کنید تا گرم شود.
  3. قالب کیک را تا می‌توانید از المنت‌های پایین و بالا دور کنید
  4. فضای توستر کوچک است و برای پخت کیک بزرگ مناسب نیست.
  5. از ظرف‌های با قطر زیاد در توستر نباید استفاده شود.
  6. قالب کیک را تا نصف یا حداکثر دوسوم پر کنید.
  7. برای توستر باید از دما گفته شده 25 درجه فارنهایت یا حدود 14 درجه سانتی گراد کم کنید؛ و به زمان پخت حدود 10 دقیقه اضافه شود.
  8. بعد از پف کردن کامل کیک، کیک را سریع 180 درجه بچرخانید، وقتی اقدام به چرخاندن و باز کردن در توستر کنید که کیک کاملاً پف کرده و روی آن سفت شده وگرنه پف کیک می‌خوابد.
  9. اگر توستر شما امکان خاموش کردن المنت‌های بالا را ندارد، وقتی کیک کاملاً پف کرد و روی آن پخت، سریع کیک را از توستر بیرون بیاورید روی قالب کیک فویل آلومینیوم قرار دهید و کیک را داخل توستر برگردانید. این کار را زمانی انجام دهید که مطمئن شوید مواد کیک سفت شده و کیک کاملاً پف کرده، تا پف کیک نخوابد.
  10. بعد از قرار دادن کیک در فر تا نیم ساعت درب آن را باز نکنید تا پف کیک نخوابد.

چه کار کنم کیکم خوب پف کند؟

برای اینکه کیک اسفنجی شود و خوب پف کند:

  • قبل از پخت کیک تمام مواد را نیم ساعت در دمای محیط نگهداری کنید.
  • از بکینگ پودر سالم و تازه استفاده کنید.
  • آرد تان را چند بار الک کنید و از صافی عبور دهید تا آرد کامل باز شود.
  • از قالب مناسب استفاده کنید زیرا بزرگ بودن قالب نسبت به مواد اولیه کیک سبب می شود کیک خوب پف نکند.
  • سفیده و زرده تخم مرغ را به دقت از هم جدا کنید.
  • سفیده تخم مرغ و شکر را با هم زن برقی در یک جهت هم بزنید.
  • میزان روغن زیاد نشود که پف کیک را می گیرد.
  • فر را زودتر روشن کنید تا به خوبی داغ شود.
  • به هیچ عنوان درب فر را هنگام پخت کیک باز نکنید چون جلوی پف کردن کیک را می گیرد.
  • بعد از افزودن آرد به تخم مرغ تمام مواد را با لیسک به یک جهت هم بزنید و زیاد مواد را در این مرحله هم نزنید.
نتیجه گیری :

پف نکردن کیک میتواند ناشی از عوامل متعددی باشد . با دقت در انتخاب و اندازه گیری مواد اولیه ، رعایت نکات مربوط به مخلوط کردن ، تنظیم دمای مناسب فر و استفاده از قالب مناسب میتوانید مشکلات پف نکردن کیک را به حداقل برسانید .  رعایت این نکات می تواند به شما کمک کند تا کیک هایی با پف عالی و بافت نرم و خوشمزه ای تهیه کنید و با انواع تاپر کیک میتوانید کیک های خود را تزیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید