مقالات

لیست لوازم قنادی شامل چیست ؟

لیست لوازم قنادی

لیست لوازم قنادی :

لیست لوازم قنادی به مجموعه ای از ابزار ها و دستگاه ها گفته میشود که در فرایند تهیه و تولید انواع شیرینی ها ، کیک ها و دسر ها مورد استفاده قرار می گیرند . این تجهیزات میتوانند از ابزار های دستی کوچک تا دستگاه های بزرگ صنعتی متفاوت باشند . در ادامه لیست تجهیزات کاربردی در قنادی اورده شده است :

مهم‌ترین لوازم مورد نیاز قنادی عبارتند از:

  • فر قنادی
  • میکسر قنادی
  • یخچال و ویترین
  • دستگاه خمیر پهن کن
  • دستگاه چانه گیر
  • دستگاه قیف زن قنادی
  • دستگاه گل خامه زن
  • ترازوی قنادی
  • همزن برقی
  • دستگاه وافل ساز
  • پیمانه
  • تجهیزات تزیینی قنادی:
  • کاتر شیرینی پزی
  • قالب کیک
  • سرنگ و ماسوره

فر قنادی:

فر قنادی

بدون شک، فر مهم‌ترین ابزار در یک قنادی حرفه‌ای است. فرهای برقی و گازی هر دو برای مصارف تجاری مناسب هستند. فرهای برقی برای محصولات با بافت ترد مانند کلوچه خوب هستند. از طرف دیگر، فرهای گازی برای پخت محصولات مرطوب مانند کیک، براونی و غیره ایدئال هستند. فر قنادی در دو مدل ثابت و گردان ارائه می‌شود.

میکسر قنادی:

میکسر قنادی

 

میسکر قنادی برای مخلوط کردن انواع مایع کیک و تخم‌مرغ و مواد اولیه کیک و شیرینی استفاده می‌شود. میکسرهای قنادی دور موتور، سرعت و انواع پاروهای مختلفی (سیمی، ضربی و مارپیچی) دارند. پاروی همزن باید با توجه به نوع مواد اولیه انتخاب شوند.

ویترین و یخچال :

یخچال قنادی

 

یخچال های تجاری برای نگهداری خامه فرم گرفته، خمیرها، و سایر موارد استفاده می شود. یخچال باید بتواند مواد غذایی را برای مدت طولانی تازه نگه دارد و محصولات زیادی را بتوان در آن نگهداری کرد.

ویترین کیک یکی دیگر از تجهیزات قنادی است که در دو مدل گرم و سرد عرضه می‌شود.

دستگاه خمیر پهن کن :

 

دستگاه خمیر پهن‌کن یک محصولی است که در صنایع مختلف مانند نانوایی، شیرینی‌پزی و تولید محصولات آردی استفاده می‌شود. این دستگاه برای تهیه و گسترش خمیر به صورت پهن و یکنواخت استفاده می‌شود.

عملکرد اصلی دستگاه خمیر پهن‌کن این است که خمیر را از حالت گلوله‌ای به صورت پهن و صاف تبدیل می‌کند.

دستگاه چانه گیر :

 

این دستگاه  برای گرد کردن خمیر و وزن کردن خمیرهای نان قنادی و خشکه‌پزی‌ها کاربرد دارد.

دستگاه قیف زن قنادی:

 

دستگاه قیف زن برای تولید انواع شیرینی با خمیرهای سفت تا شل مانند خمیر شیرینی برنجی، بهشتی، پفکی گردویی، سالاری، سپه سالاری، کشمشی  و.. استفاده می‌شود.

دستگاه خامه زن:

دستگاه خامه زن برای تهیه خامه پف‌کرده یا فرم گرفته و به منظور تزیین انواع دسر و نوشیدنی و کیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترازوی قنادی:

ترازو

ترازوی شیرینی پزی که برای وزن کردن شیرینی استفاده میشود به واسطه دیجیتالی شدن دقت بالایی پیدا کرده است و همچنین این دیجیتالی شدن باعث شده تا امکانات متعددی نیز به آن اختصاص داده شود.

ویژگی های ترازوی قنادی :

  • یک ترازو شیرینی فروشی همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد باید از دقت بالایی برخوردار باشد و برای فعالان این صنف بسیار مهم است که ترازو با دقت بالا را تهیه کنند.
  • سعی کنید تا ترازوی قنادی را با سینی تخت تهیه کنید زیرا جعبه های شیرینی از ابعاد بزرگی برخوردار هستند و در صورتی که بخواهید جعبه را بر روی سینی قرار دهید دیگر با مشکلی مواجه نخواهید شد و به راحتی میتوانید جعبه را بدون مزاحمت لبه های سینی بر روی ترازو قرار دهید.
  • با یک ترازوی شیرینی فروشی چاپگردار به راحتی میتوانید فاکتور مورد نیاز مشتری را صادر کنید پس اگر نیاز دارید تا رسید و فاکتور مشتری را صادر کنید باید ترازوی فاکتور زن را تهیه کنید.
  • ترازوی شیرینی فروشی باید از قابلیت پارسنگ برخوردار باشد و پارسنگ از ملزومات یک ترازوی مناسب قنادی محسوب میشود که توسط این قابلیت میتوان به راحتی وزن جعبه شیرینی را صفر نمود تا تنها وزن شیرینی محاسبه شود.
  • اگر قصد دارید تا نام و قیمت هر یک از شیرینی ها را به حافظه ترازو بسپارید تا برای هر بار توزین مجبور نشوید تا مجدد نام و قیمت آن را وارد کنید باید ترازوی شیرینی حافظه دار را تهیه کنید.

همزن برقی :

یکی از لوازم ضروری در هر کافه، قنادی، رستوران و آشپزخانه‌ای بدون شک میکسر قنادی و میکسر شیرینی پزی باکیفیت است؛ البته داشتن یک همزن برقی صنعتی قنادی حرفه‌ای برای کافه و قنادی‌ها بسیار پررنگ‌تر است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

دستگاه وافل ساز:

وافل ساز

یکی از تجهیزات مورد نیاز قنادی دستگاه وافل ساز است. در دستگاه وافل ساز، خمیر وافل تحت فشار و حرارت بالا به صورت مربع، مستطیل، گرد، تخم مرغی و دیگر اشکال مختلف تغییر شکل می‌دهد. از دیگر کاربردهای دستگاه وافل ساز می‌توان به قابلیت تهیه پنکیک و تخم مرغ اشاره کرد. این دستگاه نه تنها در قنادی‌ها بلکه در کافی شاپ هم کاربرد دارد.

پیمانه :

پیمانه

یکی از مهمترین کارهایی که قبل از اقدام به پختن کیک یا شیرینی لازمه انجام بدیم، اینه که حتما مواد لازم رو با مقدار دقیق آماده کنیم. این موضوع اونقدر مهمه که گاهی بخاطر دقیق نبودن مقدار مواد، نتیجه نهایی کیک یا شیرینی مورد انتظار ما نیست. دقیق نبودن مقدار مواد توی بعضی از دستورهای پخت خیلی خیلی مهمه. طوری که حتی یک گرم کم یا زیاد شدن مواد، کیک یا شیرینی رو خراب میکنه. پیمانه یک ابزار اندازه‌گیری است که به کمک آن می‌توان مواد اولیه را با حجم و اندازه مناسب برای طبخ غذا آماده کرد. پیمانه برای اندازه گیری حجم مواد خشک و مایع به کار می‌رود. از جمله مواد خشکی که می‌توان حجم آن‌ها را با استفاده از پیمانه اندازه گرفت می‌توان به آرد، شکر، پودر کاکائو و … اشاره کرد.

تجهیزات تزیینی کیک:

کاتر شیرینی پزی : همان‌طور که از اسمش مشخص است، کاتر وسیله‌ای است که برای برش شیرینی استفاده می‌شود. کاترها معمولا در انواع مختلف وجود دارند که نشان از خلاقیت سازنده آن می‌دهد. شکل‌های گوناگون و متنوع این کاترها است که باعث می‌شود شیرینی مورد نظر شما بسیار زیبا شود.

قالب کیک : قالب کیک  به کیک شکل می‌دهد و به آن کمک می‌کند تا فرم خود را در حین پخت حفظ نماید. قالب‌های کیک در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند.

انواع قالب های کیک و شیرینی به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  1. دسته بندی انواع قالب کیک بر اساس جنس
  2. دسته بندی انواع قالب کیک بر اساس مدل و شکل
  3. دسته بندی انواع قالب کیک بر اساس رنگ

 جنس قالب ها :

  • قالب سیلیکونی : امروزه قالب های سیلیکونی برای پخت انواع کیک ها و شیرینی ها بسیار محبوب شده اند. این قالب ها می توانند دما های بسیار بالا تا 580 درجه سانتی گراد و حتی دما های منفی تا منفی 40 درجه را تحمل کنند. به همین دلیل، از آن ها می توان در فریزر، مایکروویو و فر استفاده کرد. یکی از مزایای بزرگ قالب های سیلیکونی، انعطاف پذیری بالای آن ها می باشد. این ویژگی باعث می شود که بتوانید دسر یا شیرینی را بعد از پخت، به راحتی از قالب خارج کنید.
  • قالب آلومینیومی: یکی دیگر از قالب های کیک پزی، قالب های آلومینیومی می باشد که با نام قالب های گالوانیزه نیز شناخته می شوند . این قالب ها طرفدار های زیادی دارد به این دلیل که عبور گرما از داخل این قالب ها باعث می شود که سرعت پخت مواد بیشتر شود. از مزایای قالب های آلومینیومی می توان به مقاومت زنگ زدگی و قیمت مناسب آن ها اشاره کرد. این قالب ها عمر طولانی دارند و برای تهیه ژله نیز مناسب هستند .
  • قالب شیشه ای: قالب های شیشه ای یا پیرکس، یکی از سالم ترین و بهترین گزینه ها برای پخت کیک و شیرینی محسوب می شوند. این قالب ها از شیشه نشکن ساخته شده اند و در تولید آن ها از هیچ ماده مضری استفاده نشده است. به همین دلیل، برای پخت انواع کیک در هر شرایط دمایی مناسب هستند. یکی دیگر از مزایای استفاده از قالب پیرکس این است که شفافیت قالب های شیشه ای این امکان را می دهد تا پخت کیک را از بیرون مشاهده کنید و نیازی به باز کردن در فر نیست.
  • قالب تفلون: قالب های تفلون که با نام قالب های نچسب نیز معروف هستند، از انواع قالب های فلزی محسوب می شوند که کیفیت فوق العاده ای دارند.

 مدل و شکل قالب ها:

  • قالب ساده : قالب های ساده یکی از پر کاربرد ترین انواع قالب ها در پخت کیک و شیرینی هستند که از قدیم الایام مورد استفاده شیرینی پزان و کیک پزان قرار می گیرد. این قالب ها معمولا شکل های هندسی ساده مانند مربع، مستطیل، دایره و یا استوانه ای دارند. قالب های ساده می توانند از مواد مختلفی مانند فلز، شیشه، سیلیکون یا حتی پلاستیک ساخته شوند.
  • قالب طرحدار: اگر به دنبال پخت کیک یا شیرین در طرح های مختلف گل یا حیوانات هستید و می خواهید یک کیک با ظاهر جذاب و خاص بپزید، باید به سراغ قالب های طرح دار بروید. این قالب ها در طرح ها، اشکال و سبک های متنوعی از شکل های هندسی عرضه می شده و از مواد مختلفی مانند سیلیکون، فلز یا پلاستیک ساخته می شوند.
  • قالب میان تهی (شیفون دار ): یکی از مشکلات متداول در پخت کیک، خام بودن مواد در لایه های وسطی است. برای برطرف کردن این مشکل، قالب هایی تولید شده است که که وسط آن به اندازه یک استوانه خالی شده است تا کیک به خوبی بپزد. این قالب ها با نام میان تهی یا شیفون دار شناخته می شوند و در جنس های مختلف فلزی یا سیلیکونی در بازار موجود هستند. مزایای پخت کیک در این قالب ها، اسفنجی شدن کیک و پخت کامل کیک است. به همین دلیل از این قالب ها معمولا در پخت کیک های صبحانه استفاده می شود.

رنگ قالب ها:

  • قالب کیک با رنگ روشن : استفاده از قالب های کیک با رنگ روشن باعث می شود که حرارت کمتری به قالب منتقل شود و دمای مواد اولیه کیک خیلی زیاد نشود. به همین دلیل هنگامی از این قالب استفاده می شود که کیک پز می خواهد زمان پخت کیک را بیشتر کند و سطح کیک طلایی شود.
  • قالب کیک با رنگ تیره: قالب های کیک با رنگ تیره عملکرد برعکسی در مقایسه با قالب های رنگ روشن دارند. به طوری که استفاده از آن ها باعث می شود که زمان پخت کیک تا حد زیادی کمتر می شود. اگر می خواهید سطح کیک برشته شود می توانید از این قالب استفاده کنید.

انواع لوازم تزیینی کیک : انواع لوازم تزیینی کیک شامل تاپر کیک و شمع ها می شود . انواع تاپرکیک شامل : تاپر های مناسبتی ، تاپر های فصلی ، تاپر های کارتونی ، تاپر های تعیین جنسیت ، تاپر های فوتبالی ، تاپر های تولد و … است که میتوانید برای زیباتر کردن کیک خود استفاده کنید .

سخن پایانی :

قنادی یکی از کسب و کارهای پر رونق است که مشتری‌های آن تمامی اقشار جامعه را در برمی‌گیرد. برای تاسیس یک قنادی مجهز می‌بایست از تجهیزات قنادی استفاده کنید. استفاده از این تجهیزات می تواند به بهبود کیفیت و افزایش بهروری در تولید محصولاتذ قنادی کمک کند . بسته به نیاز و مقیاس تولید ، انتخاب تجهیزات مناسب می تواند تفاوت چشمگیری در نتیجه کار ایجاد کند . خیلی ممنون از شما عزیزان که در مجله ی کات مات  همراه ما بودید .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید